Motorbike sales stutter despite holiday discounts

Wednesday, Dec 18, 2013 09:35

Domestic motorbike sales for 2013 were expected to fall to around 2.5 million compared to 3.1 million in 2012, due to slow economic growth and weak demand, according to the Viet Nam Auto Motorcycle and Bicycle Association.— Photo autopro
HA NOI (Biz Hub)— The festive season had failed to light up motorbike sales towards the year-end, with demand continuing to fall, dealers said.

Buyers have resisted the lure of discounts and freebies offered by motorbike dealers through a series of sales promotions launched before the year end.

Domestic motorbike sales for 2013 were expected to fall to around 2.5 million compared to 3.1 million in 2012, due to slow economic growth and weak demand, according to the Viet Nam Auto Motorcycle and Bicycle Association.

Dealers are also struggling to during one of their worst years.

"The months before Tet used to be the best time for business with people rushing to buy new bikes, but this year is quite different," said Pham Manh Sy, director of the Viet Phu Company, a prominent Yamaha dealer in Ha Noi.

Sy said unlike previous years when they had enjoyed high sales numbers, he had only sold four bikes last month.

"This is the worst year since I started the business 15 years ago. I am thinking about closing the dealership and turning it into a restaurant," he told Viet Nam News in a telephone interview yesterday.

Most motorbikes dealers are suffering like Sy despite a series of discounts and sales promotions.

Suzuki has cut VND2 million (US$97) from the price of its Hayate scooters, and Yamaha is offering VND1.5 million vouchers for buyers of its Nozza model.

The country's most popular brand Honda has also cut prices of its best selling Wave by VND500,000.

Even Italian luxury scooter maker Piaggio, which rarely cuts prices, is offering buyers free bike registration fees.

"However, prospective buyers have fallen, and purchasing power is falling," said a Honda dealer in Ha Noi.

The country's two largest motorbike manufacturers, Honda and Yamaha, which account for over 90 per cent of the local market share, may experience another bad year in 2014.

According to a source close to these firms, Yamaha sales may drop by 10 per cent to 750,000 this year, while Honda expects to hit around 1.5 million to 1.9 million this year.

Viet Nam's motorbike market, the fourth-largest in the world, has shown signs of saturation, with annual output having exceeded demand, prompting producers in the Southeast Asian country to speed up their exports to other markets.

With motorbike sales totalling 3.1 million units last year, Viet Nam is the fourth largest motorbike market, after China, India and Indonesia.

But motorbike sales in Viet Nam have started to decline largely due to a slowdown in the country's economic growth. Last year's growth was up 5.03 per cent over 2011, the slowest pace in 13 years.

Motorbikes are the most common means of transport in Viet Nam, which has a population of 90 million and 37 million registered motorbikes, while the number of cars is just around 2 million. — VNS

Comments (11)

Thực tế, chúng ta nên nhìn Hào Anh với tấm lòng thương xót hơn. Nhìn vào những hành động sai trái của Hào Anh, mình trách em nó nhưng chúng ta hãy đặt dấu hỏi tại sao em ấy làm như thế. Tôi nghĩ: Ai sinh ra cũng đều mang bản chất hướng thiện, phần nhiều do hoàn cảnh, giáo dục, môi trường... Hơn nữa, các bạn nên nghĩ rằng một đứa trẻ có bản tính hung dữ sẽ không bao giờ chấp nhận chịu bạo hành đến kinh hoàng như thế. Nhìn vào Hào Anh, đừng trách em ấy mà giận nhất là tên chủ bạo hành em ấy trong quá khứ. Chính sự bạo hành ấy khiến em ấy mới ra nông nỗi, ra ngày hôm nay. Tôi dám chắc là đầu óc của em ấy chịu tổn thương rất nhiều. Mọi hành động, quyết định đều do ở cái đầu của con người. Nếu nói Hào Anh bị tâm thần sau những trận bạo hành kinh khiếp như thế thì tôi là người tin đầu tiên. Một kẻ tâm thần sẽ không hướng được điều mình làm. Chúng ta hãy kiên nhẫn, xót thương mà giúp em ấy hướng thiện. Tất cả chẳng qua là em ấy chưa biết đi đúng đường. Tiêu xài hoang phí, làm đủ mọi chuyện ngược đời là triệu chứng tâm lý khi em ấy vội vã muốn bù đắp và trả thù những uất ức trong cuộc sống của mình. Thay vì trách Hào Anh, chúng ta nên nhìn mọi sự việc theo hướng khác nhân đạo hơn. Nếu làm từ thiện giúp người thì hãy làm cho trót.

Rose - Sunday, 26/07/2015, 02:15 Reply | Like

Con hư tại mẹ, cháu hư tại bà. Hào Anh còn ở trong môi trường nhiều người quan tâm thế này sẽ chẳng bao giờ có thể tự mình vận động để có thể tự lo cho mình, dù học ít nhưng trường đời đã dạy em nhiều mà em vẫn thế. Năm nay em 19 tuổi rồi, đâu phải đứa trẻ ngày nào bị ngược đãi.

Phuong - Wednesday, 22/07/2015, 15:00 Reply | Like

Rất đồng ý với ý kiến của tác giả bài báo. Hãy mở lòng với em. Hào Anh đáng trách, đáng thương nhưng không đáng bị tẩy chay.

Lê Lan Anh - Thursday, 09/07/2015, 12:26 Reply | Like

Tên này hết thuốc chữa rồi!

Ali ba ba - Saturday, 11/07/2015, 16:18 Reply | Like

Hào Anh hư là do báo chí ưu ái cho nó nhiều quá đấy. Kế đến là người mẹ. 5 năm trước nhìn sự việc tôi đã đoán ngay chóc rằng nếu không dạy dỗ tử tế thì Hào Anh sẽ không bao giờ nên thân. Công nhận 5 năm sau đúng y. Đồng ý là vợ chồng chủ đầm tôm Giang và Thơm hành hạ quá dã man. Nhưng thử hỏi Hào Anh làm gì mà người ta hành hạ như thế? Thường thì người đi làm thuê, ở đợ... nếu mình làm tốt, chăm chỉ, trung thực, tuân lệnh thì bảo đảm 100% giới chủ đều có cảm tình với người làm thuê và ưu ái cho người đó được hưởng rất nhiều chế độ mà những kẻ lười biếng khác không có. Thử hỏi Hào Anh làm gì, có phải cứng đầu quá nói không nghe, dạy không thông nên vợ chồng kia mới đánh đến như thế không? Đã vậy mà ông đại gia Lê Ân còn cho tới 100 triệu mà không kèm theo điều kiện gì (chẳng hạn như phải tốt nghiệp trung cấp nghề...), rồi các nhà hảo tâm cho tới 700-800 triệu làm cho thằng bé "hư thân" từ gốc rễ. :(

Trần Quốc Cường - Friday, 10/07/2015, 02:35 Reply | Like

Bạn cũng nhìn phiến diện quá rồi đó, bạn mở lại các bài báo về vụ hành hạ cậu năm xưa coi.

Ngọc - Saturday, 11/07/2015, 15:10 Reply | Like

Tôi đồng ý với cách nghĩ này của nhà báo. Cho con cá không bằng cho cái cần câu, Hào Anh đến ngày hôm nay như vậy có sự góp phần của xã hội. Bản thân Hào Anh bị hành hạ đến không còn năng lực học nghề, gia đình và xã hội không có sự định hướng đúng đắn cho cậu, dù sao tâm lý con người khi được một số tiền lớn như vậy mà không biết cách sử dụng cũng trở nên hư hỏng. Không nên trách cậu, đừng kỳ thị cậu quá, ai cũng cần yêu thương, tôn trọng, hy vọng cậu sẽ làm lại từ đầu.

Ngọc - Saturday, 11/07/2015, 15:08 Reply | Like
Statistic