VN battles poor competitiveness rating

Saturday, Jan 04, 2014 11:11

Customs officials help residents complete forms in HCM City's Cat Lai Customs Department. The country's rating has declined in areas such as tax administration. — VNA/VNS Photo Pham Hau

HA NOI (VNS) — Viet Nam faces an urgent need to become a more competitive global economy or risks being left behind, according to a statement from Deputy Prime Minister Vu Duc Dam.

Speaking at a meeting of the National Council for Sustainable Development and Competitiveness Improvement on Tuesday, Dam said Viet Nam still rated poorly in the areas of tax administration and electrical infrastructure, according to ratings from international institutions.

Viet Nam ranked 169th out of 185 surveyed countries in offering security to investors, 149th in terms of dealing with bankrupt enterprises and 138th in tax obligations, according to the World Bank's latest report released last year.

Overall, Viet Nam's rating fell far below neighbouring countries in the region and the world, even when compared with other members of the ASEAN community.

Deputy Minister of Finance Truong Chi Trung blamed the poor tax performance on underdeveloped tax and customs agencies in Viet Nam, adding that in other countries, tax agencies were able to save time and reduce conflicts for enterprises.

However, former Trade Minister Truong Dinh Tuyen disagreed, saying underdeveloped agencies were not to blame for Viet Nam's tax system, citing cases of corrupt tax collectors forcing import companies to pay bribes as much as double certain tax duties to have taxes collected.

Vice General Director of Electricity of Viet Nam (EVN) Duong Quang Thanh argued it was crucial to improve access to electricity for domestic industries and satisfy potential overseas investors, citing that Viet Nam's electricity ranking had even dropped from 2012, plummeting from 135th to 155th.

Thanh also said the World Bank's ranking was also used to rate performance of EVN, urging the country's major power supplier to raise quality of its services.

Meanwhile, the government is determined to address the nation's lackluster ranking. Deputy PM Dam said improving competitiveness was key to providing opportunities for development because it affected the attractiveness of Government bonds and foreign investment.

Each ministry and sector must take responsibility and identify what it needs to do to improve our ranking, he said, adding there were certain fields that would require time and resources to improve.

He urged that other fields relating to policy or administration would need to be addressed quickly.

The National Council for Sustainable Development and Competitiveness Improvement was established in July 2012 to advise the Government and the Prime Minister on the creation and implementation of programmes relating to sustainable development and growing competitiveness. — VNS


Comments (7)

Cũng bởi vì tiền mà con người bất chấp thủ đoạn, sống không có lương tâm. Tôi mong sao mọi người cùng nhau sống tốt, biết chia sẻ và có sự công bằng.

Hoàng Văn Phong - Sunday, 02/08/2015, 22:08 Reply | Like

Cái ác và cái thiện nó luôn tồn tại hai mặt này trên con người, có phải là bản năng của sinh vật trong sự sinh tồn không? Tất cả hiện tượng, hành vi, thủ ác... đều bắt nguồn từ lòng tham vô đáy của con người thì sinh ra tội lỗi. Cái thiện thịnh thì cái ác nó suy tàn và ngược lại. Tội ác giết người trực tiếp chúng ta thấy ghê sợ, còn hàng ngàn sự việc giết người gián tiếp các vị có thấy không, hoặc các bạn thấy nhưng không ấn tượng. Ví dụ: những công trình không chất lượng gây sụp đổ chết người, những ao hồ do lấy đất không san bằng được để học sinh sụp ao chết do ngạt nước, làm đường sá gây úng nước khiến người đi đường bị nước cuốn chết, tai nạn giao thông do ổ voi, ổ gà làm nạn nhân chết, bác sĩ không có lương tâm để nạn nhân chết... Kính thưa các loại "gây chết"! Quý vị suy ngẫm nhiều lắm vô kể không hết. Đây là bài toán có đáp số, nếu giải được thì mất thời gian vô cùng lâu. Nếu diệt được lòng tham lam, tham nhũng thì diệt cái ác càng nhanh.

LONGNGUYEN - Wednesday, 15/07/2015, 10:34 Reply | Like

Làm sao dẹp cái ác cho được khi mà tình trạng game bạo lực tràn ngập nhan nhản khắp nơi? Dân chúng tôi đã nhiều lần cảnh báo và lên tiếng về việc quá nhiều tiệm internet mọc lên khắp nơi, trẻ em đa số đều trốn học vào các quán net này để chơi game, xét thấy tất cả trò chơi game này chả có ích lợi gì cho đất nước mà chỉ làm cho trẻ thêm hư, hãy dẹp bỏ ngay những game bạo lực này cho dân nhờ, nếu không cái ác sẽ ngày càng dã man hơn.

Nguyễn Thị Tâm - Monday, 13/07/2015, 11:08 Reply | Like

Đơn giản thôi, đánh thuế thật cao những quán net.

Huỳnh - Monday, 13/07/2015, 22:42 Reply | Like

Lập luận như vậy là đổ thừa không có cơ sở. Internet + quán game là công nghệ phát triển tiên tiến của xã hội. Đừng vì bất lực mà gán ghép đổ lỗi cho xã hội như thế chứ. Tội phạm nảy mầm sinh sản ở mọi hoàn cảnh bạn ạ... Tự mình kiểm nghiệm lại nhé. Chào!

Lê Hoàng - Monday, 13/07/2015, 20:03 Reply | Like

Ngày xưa chưa có internet, chưa có quán internet cũng có những vụ giết người không gớm tay, vậy cái ác ngày đó bắt nguồn từ đâu?

Nguyễn Hoàng - Monday, 13/07/2015, 18:02 Reply | Like

Tôi rất tâm đắc với bài viết của Tây Phương. Giáo dục con người là suốt đời chứ không phải một quãng thời điểm trưởng thành. Trong ba môi trường (gia đình - nhà trường - xã hội), môi trường xã hội rất quan trọng. Các anh chỉ mới quan tâm tới giáo dục con người khi phạm tội chứ chưa giáo dục con người trước khi pham tội. Những thanh niên sau khi rời ghế nhà trường, đi làm... thì nơi tạm vắng, tạm trú phải có trách nhiệm khai báo - cam kết - giáo dục. Tập hợp đối tượng có lối sống không lành mạnh như: đá gà, ăn chơi lêu lổng, đánh bài, ma túy, rượu chè be bét..., kể cả con đại gia, con cán bộ để giáo dục răn đe (họ phải đóng tiền cho người giảng từ một đến hai buổi), ở công ty thì công ty giảng... Những bài giảng về hành vi chấp hành luật, đạo đức, ý thức công dân... Đó là phương pháp dẹp cái ác thông qua luật pháp. Chúng ta nên nhớ xã hội hiện đại "quản lý con người bằng luật pháp chứ không quản lý con người bằng con người".

Thiên Bảo - Monday, 13/07/2015, 16:17 Reply | Like
Statistic